Lungekreftpasienter - og slektningene deres - kan ha økt risiko for andre kreftformer

En betydelig del av pasienter med lungekreft har arvelig genetiske varianter som øker risikoen for flere kreftformer hos dem selv og posentielt også hos slektningene deres.

Det viser en ny studie publisert i Journal of Clinical Oncology. Forskerne oppfordrer til gentesting av lungekreftpasienter, da dette vil kunne hjelpe med å bestemme risiko og behandlingsmuligheter for slektningene.

Test for patogene kimlinjevarianter (PGV'er) - altså nedarvede genetiske endringer - kan hjelpe med å identifisere pasienter med risiko for arvelige kreftformer. Rollen av ​​PGV'er i lungekreft er hittil blitt underkjent - hovedsakelig fordi kreften for det meste antas å være forårsaket av miljøfaktorer som sigarettrøyking. Den nye undersøkelsen av pasienter med lungekreft viste imidlertid at nesten 15 prosent hadde PGV'er – noe som betyr at de har en økt risiko for forskjellige former for kreft.

I undersøkelsen utførte forskerne kimlinje-DNA-sekventering på 7.788 pasienter med lungekreft. I alt 1.503 PGV'er i 81 kjente kreftrisikogener ble identifisert hos 1.161 (14,9 prosent) av pasientene. Av disse hadde 1.104 (95,1 prosent) en PGV som potensielt kunne behandles enten med godkjente legemidler eller kliniske forsøk - eller med forebyggelse og tidlig oppsporing.  I tillegg hadde 61,3 prosent spesifikt en PGV i DDR/HRR-genet, noe som gjør dem potensielt kvalifiserte til behandling med målrettede legemidler, som bemyttes i andre kreftformer men med samme genvariant - som bryst-, bukspyttkjertel-, prostata- og eggstokk-kreft.

Blodslektninger av pasienter med PGV'er som indikerer arvelig kreft, står i risiko for å ha samme PGV. Å identifisere familiemedlemmer med disse PGV'ene vil gi dem mulighet for å minske risikoen gjennom økt overvåking og forebyggelse, påpeker forskerne bak studien.

- Den betydelige frekvensen av PGV'er hos lungekreftpasienter - uansett familiehistorie eller personlig historie med andre kreftformer - svarer til den hyppigheten som ses i alle de andre alminnelige solide tumorene som testing nå anbefales for. Lungekreftpasienter bør ikke fratas muligheten for også å lære om sin egen risiko for å få andre kreftformer – og de kan dessuten hjelpe familiemedlemmer med å bestemme sin risiko og slik få fordeler av behandlingen og de potensielle terapeutiske implikasjonene ved å finne PGV'er i DNA-reparasjonsveier, heter det i en pressemelding fra Renato Martins, som er sjef for hematologi, onkologi og palliativ pleie ved VCU Massey Cancer Center i amerikanske Richmond.

Redaksjon

Bo Karl Christensen
Nordisk redaksjonssjef
E-mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Journalister

Aud Dalsegg